onsdag 5 juni 2013

Klurerier, hela tiden...

Att vara vilse, det är inte alltid så negativt. Just nu är det rätt skönt - för på något vis så öppnar det upp inför alla vägar. Är man vilse så har man ändå ingen tydlig riktning att följa, utan kan passa på att utforska en ny stig, ett nytt område, för vem vet, man kanske tack vare det hittar hem?

Jag är jättevilse just nu. Jag läser om många olika syner på livet, på tro, på gudar, på magi, på häxerier m.m. Och jag vet inte vad som hör hemma i min bok än. När jag börjar bilda mig en uppfattning så kommer det något nytt som slår ikull det och jag lär börja om, och visserligen så kommer det nog alltid att vara på det viset, då man aldrig blir fullärd och ständigt utvecklas.

Just nu snurrar det väldigt mycket begrepp i mitt huvud, och framför allt vad det är som faller in under de olika begreppen. På Instagram går jag ofta in och kikar under taggen #wicca, det finns mycket intressant och mycket... ointressant. Det som har slagit mig är att det finns många bilder med tex. kristaller eller tarotkort som är taggade med #wicca, och jag kan se sambandet någolunda, men ändå inte riktigt.

Jag skulle inte klassa Tarot under wicca. För tarot är en spådomsmetod, wicca är en "religion". Däremot så förstår jag ju att man som wiccan gärna pysslar med tarot, andra spådomar, örtmagi och liknande (jag gör ju själv det), men hör det verkligen ihop? 
Och hur är det med wicca vs. häxa? I min uppfattning så är de kombinerbara, men det ena behöver inte betyda det andra. 

Klurerier, hela tiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar